Lovisa Ulrika 300 år: Opera och systerskap

Lovisa Ulrika 300 år: Opera och systerskap

Till streamningen>

Program>

Lovisa Ulrika 300 år: Opera och systerskap

Ödet förde dem till avlägsna hörn av Europa. Där fick de kulturliv och opera att blomstra. Deras gärningar lever kvar än i dag.

Drottning Lovisa Ulrika och hennes kvinnliga släktingar levde dramatiska liv, där maktkamp och kreativitet ofta sammanföll i operakonsten. Lovisa Ulrika grundade flera svenska kulturinstitutioner och var den första att ta opera till Sverige. Systern Vilhelmina omformade det lantliga Bayreuth till ett operacentrum och skrev egna storslagna operor. Lovisa Ulrikas systerdotter Anna Amalia gjorde Weimar till ett kulturcentrum, skrev opera med libretto av Goethe och var en viktig nyckel i utvecklingen av det tyska Singspielet. Med brev, utbyte av noter och skisser utgjorde de 1700-talets internationella kulturnätverk och höjde tillsammans den kulturella nivån på de ”avkrokar” de hamnat i. Sällan framförd musik ur operorna Argenore (1740) av systern Wilhelmina och Erwin und Elmire (1776) av systerdottern Anna Amalia.

Den Andra Operan bjuder in till en jubileumskonsert på Confidencen med operamusik och efterföljande samtal om Lovisa Ulrika och kulturklimatet hon skapade. I samtalet deltar förutom konsertens ciceron Magdalena Fronczak, Claes Rainer, författare till boken Lovisa Ulrika: Konst och kuppförsök, och Peter Spissky, musikalisk ledare.

Konstnärligt koncept: Bente Rolandsdotter och Ditte Hammar
Manus: Ditte Hammar
Framtaget notmaterial: Holger Schmitt-Hallenberg i samarbete med Vadstena-Akademien
Producent: Anna Jonsson Björck
Tack till Anna Kjellsdotter för lån av orkesterkostymerna

Medverkande

Christina Larsson Malmberg, sopran
Kristina Hammarström, mezzosopran

Peter Spissky, violin och musikalisk ledning
Catalina Langborn, violin
Olof Ander, viola
Mime Brinkmann, cello
Kristine West, flöjt
Mariangiola Martello, cembalo

Konserten ges med stöd av Goethe-Institut Schweden och Helge Ax:son Johnsons Stiftelse.